Friday 6 March 2009

9 bulan 10 hari~

minggu lepas,merupakn mingu kedua aku dlm posting OnG.posting killer orang kate..tapi yg serunuknye adalah kena conduct labour at least 5 case..so berduyun2 n berpusu2 la dak2 grup aku tuk memastikan case cukup..utk information u all, setiap student kena observe 5 n conduct 5.. 1st wik aku just tgok2 je..tau barng2 kat mne, tgok CTG,wat partogram n etc sebagai pengenalan la org ckap.. jadi bile dah observe 5,so dengan yakinnye minggu lepas aku pun 1st time le dapt conduct..nak dijadikan cerite..pada mulanya patient ni (akak jenab bukan name sebenar) telah menunjukkan dilatation cervix 4cm..so anggarn dlm 1jam lagik kena wat Vaginal Examination(v.e) tuk melihat samaada dah descent ke belum..akan tetapi belum sampai 1 jam (agak2 daLAM 35 min) akak jenab dah meraung2 kesakitan utk bersalin..pulak dah.. so.. kelam kabut aku panggil MO oncall n nurse ke dlm bilik itu..pada mulanye aku tengok je senior MO aku tu wat kije..pastu ayat dia berbunyi begini :

MO : xde student nk conduct ke??
Aku: errr..ade..ade....(sambil terpinge2)
MO: dah tu..watpe tercegat kat situ?

aku pun trus mencari apron.. n trus berdiri disamping MO...
dalm menanti mase yg sesuai utk aku conduct,aku memberikan semagt pada akak jenab utk meneran..

Aku:akak,teran kat bawah kak..curik napas skit pastu terannnn..dah nak nampak dah..terannnn. goooddd...
itulah ayat2 yg memberangsangkan dari aku..haha
Kuar saje kepala fetus,aku trus memegang leher baby itu menarik keluar..
kuar saje,bby tu di suction n menagis.aku diminte tuk qamat..so qamat la..macm bapak la pulak aku ni.. then clamp cord n potong cord..

MO:dah,pi angkt baby tu kt mak dia..
aku pun angkat ngn tangan yng menggeletar..haha
MO:awat mengeletar?? relax la..
Aku: 1st time doctor..haha
MO:hahah kelakaw la ko ni..xpela..dulu aku pun mcm ko jugak..
Fitri!ko kena blnje pizza ni..hehe(katanye dengan kuat)
Aku: huhu boleh doc..boley...

Dalam pada yg same aku lihat air mata seorang ibu berlinangan sambil memegang anaknye yg telah lahir..menangis kegembiraan n kesyukuran terhdap Ilahi.. aku berfikir,begini lah keadaan ibuku melahirkanku..sakit,tangis dan syukur..didlm hatinya hanya ada untuk mendidik menjadi insan berguna n berjaye..Rinduku kpdmu ibu..

Pada aritu, nasibku baik kerane dapt men-conduct sbyk 3 case delivery..so 2 more to go..hehe.. itupun sebab kawan aku,Duwe tido kepenatan katenye..so di kc aku conduct patient dia..huhu Thanks Duwe..

pastu,dlm kul 7 pgik aku balik bilik n then p mandi utk p ward round pulak..pergh..bz siot..mcm doctor dah..hehe tetapi pagi tu,nasib baik Dr.Adibah xdek...just Dr.Amer je..so ward round jadik sekejab je..yahooo. dlm kul 930 abeh da..

Then aku pun pulang kebilik dan trus tidooorrrrrr...zzzzzz...

p/s : ptg tu ade kelas,so mangun tuk ke kelas n malmnye hantar Ida bucuk pulang kerumah coz Kak Ana dia kawen..=)

No comments:

Post a Comment